Paradigmaváltás

2010.02.09. 20:14

.. történt nálam.

Egyrészt már egy ideje furcsán éreztem magam, hogy "uhhh, már megint futni kell" stb... Kicsit átgondoltam az egészet. Ez lett a vége:

1. / Rendben van hogy a triatlon az 3 különböző sport, de az igazat megvallva, a 3-ból a legfontosabb nálam most a futás, mivel az úszásban simán hozom az ironman átlagot, és a bringa sem botrányos.. szóval a futás az ami kihívás.

2./ Azért sokat fejlődtem futásilag, mivel gyakorlatilag akármikor tudok futni egy 30 kilit, különösebb erőfeszítés nélkül kb. 2,5 óra (bocs elszámoltam: 3 óra) alatt. Ez jó. örülök neki.

(Ha valaki azt mondja olyan 3 évvel ezelőtt, hogy a "rövid futás" nekem mára 1 órás lesz - kiröhögöm)

Nos egyelőre a futás van a fókuszban, de nézzük részletesebben:

Mi legyen a koncepcióm mostanában?

Eddig mostanában olyan 15-20-30 kiliket futottam, aztán pihi, aztán újra, aztán pihi.

Ok, csak így 3 napig nem tudok futni mert akkor regenerálódom.

Az aerob rendszerem szerintem (az én szintemhez képest) rendben van, 4 óra úszás, vagy 3 óra futás sem hat meg különösebben - a gond nem ez.

Izomzatilag nincs különösebb gond (persze megint a szintemhez képest), és ahogy említettem az aerob rendszerben sem.

Sőt, a csontozat is jó.. Sőt! Hozzáteszem azzal _soha_ nem volt gond, régebben pl. röhelyes volt amikor kungfun "összerúgtunk" valakivel,  és a másik általában ordított azonnal, és meg viccesnek találtam :)

3./ Ami még mindíg gond : az INAK edzettsége!! (NAGYON FONTOS)

NA ez elég komoly probléma, ez edződik leglassabban állítólag mindenkinél. Egyesek szerint hónapokban mérhető a fejlődése, szerintem (nálam biztosan) években!

Most már gondolom mindenki alszik ennyi szövegtől.. 8D úgy hogy a lényeg:

Gyakrabban fogok futni, kevesebbet - mert már nem az aerob képességeimet akarom fejleszteni, hanem:

1./ AZ INAKAT, AZ INAK EDZETTSÉGÉT
2./ ÉS GYORSÍTANI

Szóval inkább kimegyek naponta 2x40, 2x30 percet futni, de azt majdnem minden egyes nap, mint hogy 20 kilin felüli futásokat csináljak egyben.

Ez szerintem nagyon jó ötlet lehet, mert a folyamatos terhelés miatt jól meg tudnak/fognak erősödni az inak.

Ja, a nyújtást ne feljtsük el, mert ez kéz a kézben jár az utóbbival.

KÉRDÉS:

> Ki mit erősít mostanában magán?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://witch-ironman.blog.hu/api/trackback/id/tr571743773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.02.09. 21:30:23

3,5 hónap futással a hátam mögött nem tudok neked okosat mondani, de magamon azt vettem észre, hogy a rödid, gyors edzések után jól esik egy hosszú és fordítva is. Tényleg unalmas lehetett mindig ugyanazt futni, talán ugyanarra is.Én pl. 3 félét futok, és egyik sem hasonlít a másikra, pedig minegyik futás, mégis más.
A kérdésedre: szintén futok ( azt mondjátok, Ti Ironman-ek, azzal kezdődik).
Sőt a múlt heti bejegyzésed óta próbálkozom a sarokütéseket mellőzni.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.02.09. 23:13:52

@Vasapu:

Egy IM-el a hátam mögött azt mondom:

Az Ironman egy FÉLMARTON.

(És ahhoz hogy elindulj rajta, 3,8 km-t kell úsznod, 180 km-t bringázni, és egy félmaratont futni)

Tényleg így van. A futás feléig nincs "akkora" gond.. de a felétől, a fele előtt... hat igen, az a kemény nem az Iron Maiden 8D

Nekem a túlterhelés _kizárólag_ a (jobb) térdem külső részére korlátozódik. (de az szinte mindig 8P) Azon kívül semmi.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.10. 11:27:39

@WITCH: én dombozással erősítenék. egy olyan pályát néznék ki, amin van egy viszonylag durva domb felfele, és a lefelét meg lehet oldani kerülővel lankásabban, egy kör pedig 3km körül van, fől 800-1000 lefele meg a maradék. aztán felfele zúzni, lefele meg pihi.

myke6969 · http://ironmyke.blog.hu/ 2010.02.10. 17:02:07

@Vasapu: Ez jó koncepció, nagyot nem hibázol vele.

Witch: szerintem ez kevésbé... inkább konzultálj a tréneretekkel, mert ez a koncepció (szerintem) nem fog működni. Amatőrként a klasszikus metódust kell követni: alapozás/fogyasztás(!)főleg hosszúakkal, majd gyorsítás. Az jó meglátásod, hogy a rendszeresség fontos elem, a blogból ez nem igazán jön át (pl görgőztél 3x hosszút, aztán elő sem vetted, persze nem biztos, hogy felírsz minden edzést) a hosszú futásokhoz sem úgy kéne hozzáállni, hogy egyik nap futsz egy brutál 30-ast (amit egyébként -szerintem nem tudsz 2,5 óra alatt lefutni, mert az 3:30-as Maratoni időt jelent... nem 5 órásat) és utána 5 napig semmit, hanem felépíteni és hosszú hónapokon át nyomni, először heti 35 kilit, és heti 10-20% emeléssel eljutni a 60 kilis hetekig, és azt nyomni egy éven (vagy egy életen) át, na akkor egyszercsak gyorsulni fogsz. (ha ez cél egyáltalán... ha csak az élmény, akkor ne is foglalkozz semmivel és senkivel, fuss, ahogy jólesik! :)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.02.10. 23:37:21

@myke6969:

Myke, az 5 órás maratoni idő úgy jött össze hogy az első 15 kiliben gyorsabb voltam mint kombinat. Amúgy a 2,5-et tényleg elszámoltam, mert az 3 óra. Valamiért a 20 kili = 2 óra + a fele ebből lett 2 + 1/2= az 2,5, közben 2 + 2/2= 3 a lenne a helyes megoldás, kicsit fáradt voltam amikor írtam.

Maratonra visszatérve még a 20. km előtt majdnem FULL lesérültem, és nyilvánvalóan fél lábon ugrálva, és olyan állapotban (mondjuk találkoztunk is) nem igazán tartja az ember a tempót.

Amúgy amennyire értelmetlennek látod az én módszeremet annyira látom értelmetlennek a tiéd 8'D

"ha csak az élmény, akkor ne is foglalkozz semmivel és senkivel, fuss, ahogy jólesik! :)"

Igen valahogy ezt hiányolom belőled, mert sem profi nem vagy, akinek KELL edzenie, de azt sem gondolom hogy azt a fajta brutálkodást lehet élvezni amit csinálsz. Jól jelzi a hozzáállásodat a dolgokhoz hogy egy beszélgetésre nem voltál hajlandó az IM után senkivel közölünk, (a másik két bloggerrel), de hagyjuk. :) Nyilvánvalóan eltérő módon vagyunk nyíltak, de ez akkor is extrém nekem.

Kicsit fura nekem ez a fajta "bajtársiasság", főleg azért mert nekem az összetartás egész más dolgot jelent (ex katonai tűzszerészként)

Ja, a másik fontos dolog: azért azt jó ha látod, hogy ha téged nézünk, neked ott a sales mint munka, és az IM mint "hobbi". Bőven ráérsz mellette ennyi időt rászánni az IM-re.

Az IM-es dolgaim mellett én is csináltam a múlt évben salest (egy nagyker sales csapatát irányítottam) + nem mellékesen a marketing és PR vezetését is, de e mellett nekem ott van még ezer más dolog is, ami az időmet veszi el, mivel nekem sem a sales, sem az IM nem az "életem".

Szóval ott van még egy nagy csomó újság, magazin cikkírás(amiből csak egy a Népszabadság), két még nem teljesen befejezett könyv, fotózások, marketing -pr feladatok, zeneszerzés (több mint 20 éve indult), producerkedés, két újabb szakdoga megírása még ebben az évben, ja, és egy 130 000 ezer olvasóval rendelkező portál teljes felelőssége.

Szóval maradjunk annyiban hogy bízd rám, köszi! 8D

(Amúgy ezektől jobb tanácsokat is szoktam kapni házon belül, csak a másik srác 8-9 óra között IM-ezik, és még neki se mindig fogadom meg a tanácsát, mivel nekem ez egy "nagy felfedezés", és a döntéseim hülye oldalát is szeretném megélni. 8D Adott esetben.)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.02.10. 23:40:01

@rrroka:

Mellettünk van egy dibes-dombos erdő is pár percre... tavasszal mindenképpen fogok járni arra.. :)

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.02.11. 05:18:43

@WITCH: hú, milyen 130ezres portál, szabad tudni?

myke6969 · http://ironmyke.blog.hu/ 2010.02.11. 08:01:15

@WITCH: Igazad van! Valószínűleg Te sokoldalúbb vagy. Bennem sajnos nincs ennyi tehetség, ezért szoktam fókuszálni egy-egy területre az életemben és minél több szorgalommal megpróbálni apró sikereket elérni benne.

Hidd el lehet élvezni, azt, amikor mások még fel sem keltek én pedig túl vagyok már egy félmaratonon...

Nem akartalak megsérteni benneteket az IM után a 'nembeszélgetéssel', csak akkor úgy voltam vele, hogy kizárólag a párom/családom és barátaim érdekeltek.

Bajtársiasság: ha emlékszel, tavaly minden versenyen volt hozzád bíztató szavam, amikor összetalálkoztunk.

Zárszóként: attól függetlenül, hogy szerintem kicsit 'sportosabb' vagy a neten/blogon, mint valójában még mindig minden tiszteletem a tiéd, hiszen Te legalább próbálkozol és küzdesz.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.02.11. 12:16:42

@myke6969:

Ez nem a "tehetségről" szól.

Egész egyszerűen arról hogy ha valaki 2 dolgot csinál értelemszerűen több ideje van rá mint aki 6-ot.

Amúgy a "sportosabb" dologhoz pedig csak annyit, hogy pl azért harc szempontjából az IM brigádon belül pl elég jól állok, és ezt BŐVEN a sportossághoz írom, magyarul ha valakivel összerúgok vagy ütök nagy az esély hogy neki azonnal törik vagy reped, nekem meg semmi. Függetlenül attól hogy halálra gyúrja magát vagy nem.

Vagy az után is max erővel tudok ütni, miután az emberek 95%-a már piheg és a kezét, és a fejét nem bírja megemelni. Mondjuk több mint 20 éve kezdtem el harcolni tanulni, különböző helyeken. Ez bőven beletartozik a "sportosság" fogalmába.

(az átlagemberek (főleg nők) igen nagy tévedése az hogy biztonságban érzik magukat egy magas, kigyúrt emberrel: óriási tévedés - pillanatok alatt le lehet verni bárkit aki nem tud harcolni és nem robbanékony, a magasság és a bicepsz csak a 'sik hülyék' ellen véd. "torok-lágyék, térd, taposás..." iszonyat robajjal esnek le.)

Szóval annyira azert nem kell leírni, másrészt a 4 kilit simán 4 perc alatti kilométerekkel futom (nato futóverseny), szóval azt sem mondanám (a te megállapításaiddal ellentétben) hogy baromi lassú lennék.

És még mindig ott van az a faktor hogy te a versenyek alatt fejben kinyomod magadból a 80%-át (ami dicséretes persze) annak amit tudsz, én meg jó ha 55-öt. Ami időben nagy különbség, de azt látnod kell hogy az én elhatározásom egy versenyen (hogy mennyire hajtom ki magam) teljesen máshol van mint a tiéd.

Majd akkor hasonlítgathatunk, ha valami rejtélyes ok miatt ugyanolyan hévvel vetem be magam egy versenybe - mert az akkor kialakuló különbség reálisabban ki fogja adni azt a bizonyos arányszámot.

myke6969 · http://ironmyke.blog.hu/ 2010.02.11. 13:28:42

@WITCH: Erre már nem merek semmit sem írni!
:D

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.02.11. 14:00:55

myke6969:Köszönöm a tanácsot, én is úgy veszem észre magamon, hogy ettől fejlődőm.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.02.11. 14:08:36

@myke6969:

Nyugodtan írjál 8D

Nem vágok hozzád egy asztalt :))

Amúgy tényleg... arra nagyon kíváncsi lennék hogy _konkrétan_ miért kezdted el az egész IM-esdit, mert az ilyen elhatározások mögött mindig van egy, (jól visszaidézhető, konkrét) nagyon erős impulzus - főleg ha ilyen fanatikusan csinálod. (pl. bányatóban úszol meeting előtt, és hasonló vastagon elmebeteg dolgok 8D)

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.02.11. 14:41:45

@WITCH: Egy olyan ember tanácsolta nekem az alábbi módszert aki 2. is volt már Nagyatádon és Hawai-on is indult már, szóval: hétfő - pihi, kedd, szerda, csütörtök - egyre erösebb edzések (gyorsítás, dombozás, hosszabb futás), péntek - pihi, szombat - gyenge edzés, vasárnap - a hét legerősebb edzése.A szervezeted megszokja a vasárnapot, mint versenynapot, van időd pihenni és épülni.Ezt a módszert lehet hetekre is használni, vagy akár hónapokra is. Állítólag a Kelet-Németek találták ki, de azóta is világszinten sokan alkalmazzák. Szerintem logikus módszer.

myke6969 · http://ironmyke.blog.hu/ 2010.02.11. 15:18:04

@WITCH: A sok korábban leírt nem konkrét impulzust kiegészítve: nem voltam elég fáradt a 2008-as BP Maraton után. Nagyon nehéz volt, de nem értem el a határaimat. Pedig azokra kíváncsi vagyok/voltam, néhány héttel utána találtam ki magamnak az IM-t.
süti beállítások módosítása