A múltkori esőben bringázásom után (ami nyakig sárban zajlott):

  • újra nyomtam egy két órás etapot kerékpáron. (Az optimális hosszú távú kényelmes terhelésem olyan most 139 AP körül van, 30-as átlag felett)
    Az úton észrevettem egy csigát, ami éppen az úttest harmadáál járt. Őt átraktam a másik oldalra a fűbe.  
  • Ma (ebben a relatíve hideg, szeles, esős időben) pedig elmentem két órát futni

Nem is értem hogy egyeseknek mi a baja a hideggel, a széllel és az esővel (ált. az utóbbira szoktak legtöbbet panaszkodni)

Szerintem nagyon jó dolog. Én imádok esőben, sötétben, egyedül futni.

Nincs is attól jobb dolog mint jéghideg pocsolyákban zúzni, úgy hogy közben senki nem szól rád! ;)

Sőt, azt kell hogy mondjam, hogy a bringázást már eddíg is szerettem, de talán most volt az első olyan alkalom (egyébként egy Népszabadság cikk miatt elindult triatlonos 'pályafutásom' kezdete óta), amikor kb 1-1,5 óra után elkezdtem ÉLVEZNI a futást. 

Na ilyen eddig nem volt! 

Nagyon-nagyon kezdő futóknak ajánlom hogy ha már elégnek érzik a kondijukat hozzá, 25-30 perc helyett fussanak legalább 1 órát. (ill. 1 óránál többet)

Ugyanis tényleg érdekes dolog, hogy a futás első pár perce könnyű, de olyan pár perc után már kezd nehezebb lenni. És ez az érzés (többé kevésbé) kitart olyan 30-40 percig.

Viszont, saját tapasztalataim szerint olyan 45 perctől elkezd beindulni egy olyan folyamat, (konkrétan a zsírégetés egyre optimalizáltabb, és erőteljesebb formában) ami nagyon megkönnyíti a futást. Ez az érzés az 55-60 perces határokhoz érve még erősebb lesz, és 1 óra 10 percután beáll maximumra - a saját tapasztataim szerint.

Ez persze érvényes az úszásra is.

Szóval tényleg lehet élvezi a futást, én konkrétan most jutottam el idáig, mert bevallom eddig nem sok mindent élveztem belőle! ;) 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://witch-ironman.blog.hu/api/trackback/id/tr632008645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.05.17. 09:34:58

Ez tök jó, mármint, hogy élvezed a futást. Pályán vagy terepen nyomtad?

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.17. 10:13:20

Pályán, de az első 1 óra még egyáltalán nem volt élvezetes.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2010.05.17. 14:17:09

Pályán körözni, ehhez kell az igazi elszántság.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.17. 14:34:04

@Vasapu:

Ez van a legközelebb, inkább csak azért megyek itt

laciii79 2010.05.17. 17:27:24

@WITCH: Pályán? Te jó ég!
Egyébként egyetértek, nekem is valahogy 45-50 perc táján kezd a futás sokkal élvezetesebbé válni. Én ezt inkább a Csíkszentmihályi Mihály féle 'Flow'-val magyarázom. Addigra jutok el oda, hogy a 'most'-ban vagyok, nem érdekel semmi, csak a jelen, és ilyenkor valahogy úgy szelel az ember lelke, kicsit kioldódik a hétköznapokból, az emberi muszájlétből. Az én energiám már nem csak az én energiám lesz, hanem a 'flow'-nak köszönhetően segít valamilyen felső energia is. Fantsztikus érzés...egyelőre ez nálam közel két óráig tart, utána most még elfogyok, nyilván ennek is megvan az oka, de folyamatos edzéssel, tudatossággal a flow élmény szerintem, sőt biztos vagyok benne, hogy tovább nyújtható.
Csak sajna most pihi van, egy, remélem apró, sérülés miatt... :-(

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.17. 22:23:51

@laciii79:

A pihentetés nagyon fontos ha sérülsz.
Én régebben kihagytam 3 hetet ilyen (külső IT szalag) miatt - (lelkiismeret furdalás nélkül) ;)

Hol sérültél?

Térd alatt/sípcsont, csípőszalag, külső térdszalag, archilles in, boka?

Találtam egy illusztrációt az 1 órás szabályra:

www.berkeleyrunningcompany.com/Portals/3/Images/image001.gif

Ja igen, nem tudom mi van nálad a nyújtással, de a Pirie módszer szerint a statikus nyújtások károsak mert sérülést okoznak (persze el tudom képzelni, hogy egy nagyon laza embernél már nem, de nem ezekről beszélek) szóval ha nyújtani akarsz, akkor dinamikusan. (szerintem)

laciii79 2010.05.18. 09:10:41

@WITCH: Most akkor hogy is van ez a nyújtással? Mikor ismerkedtem a Pirie módszerrel, akkor szemet szúrt, hogy nem kellene statikusan nyújtani, ezt bevallom nem tartottam be, amúgy igyekeztem a módszert minél jobban elsajátítani.

Úgy tűnik nem sikerült teljesen. Most pihentetem, gyengén masszírozgatom, kenegetem és már járás közben nem érzem legalább. Ez is valami.

Egyébként a jobb lábamon, a sípcsontom belső oldalán, a térd és a boka között majd' félúton, (kicsit feljebb) egy nagyobb pontban fáj, van is ott egy pukli, és onnan sugárzott a fájdalom a lábfejem felé a legutóbbi futásom alkalmával (pénteken), amit sajna eléggé le kellett rövidítenem... Anatómiában jártas barátom szerint ott egy szalag fut, úgyhogy szalaghúzódás lehet.
Remélem szépen javul tovább, nem bírom sokáig, már hiányzik a futás....
Tudom, türelem, de az nekem nem sok van, sajna. Szerintem ez az egyik sorsfeladatom, amit ebben az életemben meg kell tanulnom.:-)

Ha meg nem javul, akkor orvos.

laciii79 2010.05.18. 09:16:12

@WITCH: Jó ez a kép, de ebből kimarad az edzés intenzitása, a pulzusszám. Vagy tévedek, ha azt hiszem, hogy attól is függ, miből mennyit égetek, hogy milyen intenzív az edzés, amit végzek?

myke6969 · http://ironmyke.blog.hu/ 2010.05.18. 10:15:05

@laciii79: Pirie az 50-es években volt nagy. Azóta már sokmindenre rájöttek, pl arra is, hogy a dinamikus nyújtás sérülésveszélyes, ráadásul ellentétes ereményt is hozhat (válaszreakcióként még jobban lerövidül az izom), úgyhogy maradj csak a szépen 0,5-1 percig kitartott pozícióknál, helyes légzéstechnika mellett.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.18. 10:56:45

@laciii79:

Lehet hogy az _is_ előfordulhat amit a kartárs írt, de gondolom nem véletlenül írta le Pirie. És az emberi anatómia nem igazán változott.

Ráadásul nem azt írta hogy okoz, hanem azt hogy okozhat.

Én hiszek a klasszikusokban: Pirie, Rommel, Shackleton, és sorolhatnám...

Persze érdemes frissíteni a dolgokat, de a klasszikus tapasztalatok alapján kialakult elvek ritkán borulnak teljesen.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.18. 10:59:46

A másik kérdésedre pedig itt a válasz egy része (sok helyen fent fent, szerintem talán az ironman.hu-s prezikben is benne van):

www.sportsscientists.com/2010/01/exercise-and-weight-loss-part-3-fat.html

(edzésintenzitás / energiatermelés, FAT / CHO)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.18. 20:17:05

@myke6969:

Ja, azt még nem is mondtam, hogy múltkor valahogy bejött a lakásba kb 25 hangya: egyenként kivittem őket papírlapon 8D

laciii79 2010.05.18. 20:53:55

@WITCH: Köszönöm a tanulságos cikket. Nem mintha a zsírégetésért futnék, mindenesetre jó tudni, hogy mikor honnan szedem az energiát.
Az viszont érdekes gondolat lehet, hogy a "flow" élmény és a zsírégetés optimalizált, erőteljes formája összefügghet. :-)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.18. 21:31:45

@laciii79:

A zsírégetésnek nem azért van szerepe itt mert 'ég a zsír, és az jó' , hanem azért mert ez egy olyan energiaforrás, ami szinte kimeríthetetlen.

Ergó az IM esetében ebből kell nyerni az energia nagyobb részét.

Idézek Kindl Gábor ironman.hu-s ( www.ironman.hu/files/kindl.pdf ) prezijéből:

"Ironman közben az energiaigény 65-75%-a raktárzsokból kell, hogy képződjön"

Ajánlom az egész prezi tanulmányozását, sőt, az összes preziét az ironman.hu-n, mert nagyon jók:

www.ironman.hu/hu/tudomany

A hosszú távú triatlon azért a saját tested energetikájának a részletes megismerésének is a tudománya (nem véletlenül), sokszor ennek is köszönhető, hogy valaki fejreáll vagy nem. (evés, ivás, hűtés, pihenés, pulzusszint belövése, edzés, versenystratégia, savasodás, mentális felkészülés, és ezernyi más...)

A saját csapatomból pl. ketten 'álltak fejre' tavaly, de meggyőződésem hogy mindkettőjüknek nagyon szépen fog sikerülni a verseny idén.

Sőt, szerintem sokkal jobban mint nekem ;)

laciii79 2010.05.18. 22:10:21

@WITCH: Nyilván azért is kell ilyen nagy arányban zsírt felhasználni, mert egy IM során képtelenség lenne annyi szénhidrátot bevinni, amennyi mondjuk 30-50%-os zsírfelhasználás mellett kellene, és az eléhezés elkerülhetetlen lenne.
Én maratonra készülök (egyelőre, aztán később, ki tudja, még IM is lehet), de már itt sem árt a tudományos felkészültség.
A csapatod amúgy milyen értelemben a csapatod?

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.18. 22:21:10

@laciii79:

Olyan értelemben mint a 'Beac Polythlon triatlon klub' :)

És a tavalyi IM-ről beszéltem. (2009)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.20. 16:44:12

@laciii79:

Nekem is megvolt a heti 'flow' élényem: 2 nap alatt volt 11 (tizenegy) vizsgám.

Mit mondjak...
8/

laciii79 2010.05.20. 18:27:55

@WITCH: :-) Van benned szufla, az biztos.

És mindeközben dolgozol, edzel napi két-három órát, újságírsz, fotózol, időt töltesz családdal, barátokkal, egész népedet tanítod itt (ezt köszi), meg gondolom, néha alszol is? Miket csinálsz még? :-)
Ezt csak úgy lehet, ha az ember folyamatosan 'flow'-ban van. Ehhez kell a teljes "jelenbenlevés", semmi kétség. :-)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.21. 10:45:15

@laciii79:

Az időgazdálkodásom sajnos nincs túl jól megtervezve, ahhoz képest ahogy valóban szeretném.

Sokkal több dolognak bele kellene férnie a napba, mondjuk ha Bruce Dickinsont nézem... konvergálok a nullához.

Aki egy 100 millió darabos lemezeladású Iron Maiden frontembere, vilagkörüli turnékat csinálnak, és lemezeket, mellette van egy saját, kb 5 albumos együttese is...

Állandó műsort vezet a BBC radióban, több könyvet írt álnéven, tv műsorokat vezet, és mellette a British Airways hivatalos pilótája is! (a légitársaság pilótáiból csinált egy céges bandát is, csak dobosiuk nincs, mert senki nem dobolt a BA-nél) Mellesleg a világkörüli turné minden állomására ő vezeti a Boeing 757-es gépüket, a többi bandataggal.

Sőt a repülési területen annyira sikeres hogy...

"A Maiden frontemberét annyira komoly pilótának tartják a szakértők, hogy 2008-ban az Angol Légierő pilótáit is ő szállította Afganisztánba, de több mint 200 embert menekített ki a 2006-os Izrael-i konfliktus idején, csak hogy pár emlékezetes alkalmat említsünk meg a repülési közül."

Ja igen, ezek mellett:

- vívó
- történész

Szóval minden relatív...

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.05.21. 10:52:44

kiegészítés:

Mostanában charter gépet vezet az Astraeus légitársaság kapitányaként.

Hivatalosan történész

Az évtized második felében a brit tőrvívó ranglistán a 7. helyen jegyezték.

1989-ben klubjával együtt képviselte Nagy Britanniát az Európa-kupában.

A versenyzésen túl Duellist néven létrehozott egy vívófelszerelésekkel foglalkozó céget is.

:)

Ezek mellett 3 gyereket nevel...
süti beállítások módosítása